Daltononderwijs

Onze keus voor het Daltononderwijs is mede gerelateerd aan onze visie op de maatschappij in het algemeen en op leerlingen in het bijzonder. De huidige maatschappij vraagt van mensen dat zij kunnen ontwerpen en creatief zijn, kunnen plannen en vooruitzien. Mensen die initiatief tonen en ondernemend zijn en zich bewust zijn van de democratische processen die onder besluitvorming liggen en daaraan ook kunnen deelnemen.

Op ‘t Startblok is onze begeleiding en coaching van leerlingen daarom vooral gericht op een brede  persoonvorming. Naast aandacht voor de cognitieve ontwikkeling (hoofd) vinden we de aandacht  voor interactieve en sociale vaardigheden (hart) en creatieve ontwikkeling (handen/geest) erg belangrijk. Behalve het individuele en gedifferentieerde cognitieve leerstofaanbod willen we, dat leerlingen interactieve vaardigheden ontwikkelen en deze vanzelfsprekend gaan vinden. Natuurlijk houd je rekening met elkaar, wissel je met elkaar argumenten uit, zoek je samen naar een oplossing en kennen we elkaars talenten (van leerlingen en leerkrachten) en weten daarvan te profiteren.

Daltononderwijs is op ‘t Startblok een manier van omgaan met elkaar. Een omgeving waarin je verantwoordelijkheid krijgt en daarop ook aangesproken kunt worden, waarin je actief deelneemt aan activiteiten en waaraan je een eigen unieke meerwaarde toevoegt.